geertje-en-nico.reismee.nl

Siem Reap en omgeving 55 km

Onze eerste nachtje hier en dan willen we uitslapen. Nou ik was 5.30 wakker en dan lekker rondspoken. Nieuws op tablet bekijken en wat lezen over Angkor Wat. We nemen het included ontbijt om 7.30. Deze is niet echt aantrekkelijk, maar op de kamer nog een yoghurt naar binnen werken en dan op pad. Aangekomen bij Angkor Wat, zijn we al weer te laat. Bij de ticket office staan bussen vol Japanners en Zuid Koreanen. En iedereen moet voor het toegangsbewijs op de foto. Het gaat supersonisch snel, maar we besluiten morgenvroeg en dan vroeg, het weer te proberen. We hebben geen haast en er zijn genoeg andere bezienswaardigheden. Terugrijdend stoppen we bij het "spice garden park". Deze is nog in aanleg, maar er zijn al verschillende kruiden te zien. In en bij een "Wat" zien we net als in Phnom Penh de gruwelijke monumenten met menselijke resten uit de tijd van Pol Pot. We rijden naar het 8km verderop gelegen vliegveld om onze vliegtickets toch maar te reconfirmen. We mogen er niet zomaar met de fiets in en moeten deze op de parkeerplaats neerzetten. Gesloten en we worden verwezen naar het office in downtown Siem Reap. Vervolgens fietsen we naar het meer "Tonle Sap". Daar zijn we 2 jaar geleden vanuit Phnom Penh per boot aangekomen. Het is nu allemaal erg veranderd, niet ten goede. We zien na een gebied met erg armoedige vissersdorpjes en heel groot gebouw opduiken, waar je moet betalen om bij de haven en visafslag te komen. Dit doen we dus niet. We rijden terug naar de stad en lunchen op ons balcon. Bij de supermarkt om de hoek liggen kartonnen dozen buiten. Meestal worden deze weer doorverkocht aan handelaartjes. Wij vragen of er een paar mogen hebben om de fietsen voor de vlucht in te verpakken. Met een stapel dozen lopen we weer naar onze kamer. Een van de jongens die hier werkt, hij heeft een interview/sollicitatiegesprek in de kamer naast ons. Hij komt van te voren even bij ons kletsen. Hij geeft aan dat dit zijn eerste interview ooit is en erg zenuwachtig is. Het hele gesprek gaat in het engels. We wensen hem "good luck". We zullen morgen wel horen wat het eindresultaat is.

Durk

Zoals ik lees zijn jullie al bezig met voorbereidingen voor de thuisreis. Ik zal de verwarming in jullie woning alvast hoger zetten. De ketel heeft wel even tijd nodig om een voor jullie aangename temperatuur te creëren, vooral omdat jullie een temperatuur van plus minus 25 graden hoger gewend zijn. Misschien nog een optie om daar te blijven tot ook hier het weer wat aangenamer is, maar ja plichten roepen en ik ben ook weer blij om jullie weer naast mij te hebben.

Harma

Lieve Nico en Geertje
Vind het super dat jullie de discipline konden opbrengen (naast kilometers fietsen!!!!!) om je dagelijkse reisverhalen te schrijven!! Wens jullie alvast een goede reis terug en hoop jullie snel te zien.